METHODOLOGICAL PROPOSAL FOR ENHANCING READING COMPREHENSION FOR ENGLISH LANGUAGE LEARNERS

Autores/as

  • Karina Luzdelia Mendoza Bravo Universidad Técnica de Manabí
  • María Dolores Chávez Loor Universidad Técnica de Manabí
  • Carlos Humberto Chancay Cedeño Universidad Técnica de Manabí

Resumen

ABSTRACTThis study aims to develop a methodological proposal to develop reading comprehension in university students by encourage them to read not just in the classroom but also outside. The literature review showed that a positive attitude toward reading through different text become a motivation for students because the text is based on their interests. When learners create a long-lasting motivation according to the text, the reader will have many kinds of attention getting a tremendous impact on reading development. In addition, offering a varying of opportunities to the students permit they stay active in the reading process. In conclusion, reading comprehension is a vital skill for university students which must be developed during the learning process of English as a foreign language. It also becomes more interesting when the text is related to their interest to call their attention in the classroom.KEYWORDS: reading comprehension; methodological proposal; foreign language; motivation.PROPUESTA METODOLÓGICA PARA MEJORAR LA COMPRENSIÓN DE LECTURA PARA APRENDICES DE IDIOMA INGLÉSRESUMENEste estudio tiene como objetivo presentar una propuesta pedagógica para desarrollar la comprensión lectora en estudiantes universitarios alentándolos a leer no solo en el aula sino también fuera de ella. La revisión de la literatura mostró que una actitud positiva hacia la lectura a través de diferentes textos se convierte en una motivación para los estudiantes porque estos se basan en sus intereses. Cuando los alumnos crean una motivación duradera de acuerdo con el texto, el lector tendrá muchos tipos de atención y y, por ende, un mejor desarrollo de la lectura. Además, los procesos de lectura ofrecen una variedad de oportunidades a los estudiantes que les permite mantenerse activos mientras leen. En conclusión, la comprensión lectora es una habilidad vital para los estudiantes universitarios que debe desarrollarse durante el proceso de aprendizaje del inglés como lengua extranjera. También, la lectura comprensiva se vuelve más amena cuando las lecturas están relacionadas con los intereses del lector, lo cual permite una mayor motivación para leer.PALABRAS CLAVE: comprensión lectora; propuesta metodológica; idioma extranjero; motivación.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Karina Luzdelia Mendoza Bravo, Universidad Técnica de Manabí

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular a Tiempo Completo. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo. Ecuador.

María Dolores Chávez Loor, Universidad Técnica de Manabí

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular a Tiempo Completo. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo. Ecuador.

Carlos Humberto Chancay Cedeño, Universidad Técnica de Manabí

Doctor en Educación. Profesor Titular a Tiempo Completo. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo. Ecuador.

Citas

Bamford, J., & Day, R. (2004). Extensive reading activities for teaching language. Cambridge: Cambridge University Press.

Blachowicz, C., & Ogle, D. (2008). Reading comprehension strategies for independent learners. New York: Guilford Publications.

Burns, A., & Richards, J. (2009). The Cambridge guide to second language teacher education. New York: Cambridge University Press.

Carrell, P., & Carson, J. (1997). Extensive and intensive reading in an ESP setting. Pergamon, 16(1), 44-60.

Escudero, M. D. P. (2013). Teaching intercultural awareness in the English as a foreign language classroom: a case study using critical reading. Intercultural Education, 24(3), 251-263. doi:10.1080/14675986.2013.793037

Fernández-Agüero, M., & Chancay-Cedeño, C. (2018). Interculturality in the Language Class – Teachers’ Intercultural Practices in Ecuador. RELC Journal, 1-15. doi:10.1177/0033688218755847

Fernando-Gómez, L. (2012). Fostering intercultural communicative competence through reading authentic literacy texts in an advanced colombian EFL classroom: an. PROFILE Issues in Teachers´ Professional Development, 24(1), 49-66.

Gower, R., Phillips, D., & Steve, W. (2007). Teaching practice: a handbook for teachers and trainers. Oxford: Macmillan.

Grellet, F. (1981). Developing reading skills. New York: Cambridge University Press.

Harmer, J. (2007). How to teach English. Edinburgh: Pearson.

Hedge, T. (2000). Teaching and learning in the language classroom. Oxford: Oxford University Press.

Hedgscock, J., & Ferris, D. (2009). Teaching readers of English: students, texts, and contexts. New York: Routledge.

Infanti, E. (2012). A survey of the english reading habbits of EFl students in Indonesia. TEFLIN journal, 23(2), 149-164.

Jager Adam, M. (2018). Failures to comprehend and levels of processing in reading. In R. Spiro, J, B. Bruce, C, & W. Brewer, F (Eds.), Theoretical issues in reading comprehension: perspectives from cognitive psychology, linguistics, artifical intelligence and education. New Jersey: Routledge.

Meyer, B. J. F., & Ray, M. N. (2017). Structure strategy interventions: Increasing reading comprehension of expository text. International Electronic Journal of Elementary Education(1), 127-152%V 124. Retrieved from https://www.iejee.com/index.php/IEJEE/article/view/217

Nation, P. (2004). Vocabulary learning and intensive reading. English Australia Journal, 21(2), 20-29.

Nikou, F., R, Bonyadi, A., & Bakhshalinezhad, L. (2015). Using the think-aloud technique for determining different reading strategies used by iranian EFL learners. Advances in Language and Literary Studies, 6(3), 15-22. Retrieved from http://www.journals.aiac.org.au/index.php/alls/article/view/1467/1427

Richards, J., & Renandya, W. (2002). Methodology in language teaching. New York: Cambridge University Press.

Rivera, P., Santiago, Forteza, C., Martiza, & Rivera, P., Isabel. (2006). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la Revista Iberoamericana de Educación, 39(5), 1-16.

Scrivener, J. (2011). Learning teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan.

Stutz, F., Schaffner, E., & Schiefele, U. (2016). Relations among reading motivation, reading amount, and reading comprehension in the early elementary grades. Learning and Individual Differences, 45, 101-113. doi:https://doi.org/10.1016/j.lindif.2015.11.022

Ur, P. (2010). A course in English language teaching. New York: Cambridge University Press.

Vélez, D., & Ramos, I. (2018). Estrategias activas para la enseñanza del idioma inglés como lengua extranjera a estudiantes de la Universidad Central del Ecuador. Revista Publicando, 5(14), 490-506.

Wang, W., Yang, N., Wei, F., Chang, B., & Zhou, M. (2017). Gated self-matching networks for reading comprehension and question answering. Paper presented at the 55th Annual Meeting of the Association of Computational Linguistics, Vacouver.

Publicado

2020-04-26

Cómo citar

Mendoza Bravo, K. L., Chávez Loor, M. D., & Chancay Cedeño, C. H. (2020). METHODOLOGICAL PROPOSAL FOR ENHANCING READING COMPREHENSION FOR ENGLISH LANGUAGE LEARNERS. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(1), 83–92. Recuperado a partir de https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/mikarimin/article/view/1855

Número

Sección

Ciencias de la Educación